Ouderen in Rotterdam die niet of nauwelijks mobiel zijn en van a naar b willen kunnen zich melden bij de VraagWijzer. De Wmo-adviseur zoekt dan een oplossing, die kan variëren van de Wijkbus, naar scootmobiel of aangepaste fiets. Buiten de wijk is er het vervoerbedrijf Trevvel. En in deze crisistijd als extra: de Sociale Hulpdienst Corona via het nummer 14010.
Zorgwethouder Sven de Langen reageert hiermee op de eerder door het CBS gepubliceerde cijfers waaruit blijkt dat in 2019 een kwart van de 75-plussers niet zelfstandig het ziekenhuis kon bereiken als dat nodig mocht zijn. In geval van een slechte gezondheid konden zij evenmin andere voorzieningen bereiken zoals de huisarts en de apotheek.
Ellen Verkoelen, de fractievoorzitter van 50Plus, paste die percentages toe op Rotterdam en kwam tot de conclusie dat dus 25.000 Rotterdamse ouderen niet zelfstandig het ziekenhuis konden bereiken en 12.000 geen dokter of apotheek. Het beangstigde haar en vroeg daarom deze uitleg van de wethouder.
Er is overigens geen structurele monitoring van de mobiliteitsbeperking van 75-plussers in Rotterdam. ‘’Aanvullend is het streven om het openbaar vervoer zo toegankelijk mogelijk te organiseren’’, aldus De Langen, ‘’en als het openbaar vervoer niet voldoet kan er aanspraak gemaakt worden op aanvullende vervoersvoorzieningen vanuit de Wmo: de wijkbus, een individuele vervoersvoorziening of een indicatie voor collectief aanvullend vervoer.’’
In Rotterdam is trouwens wel een stijging van het aantal afgegeven indicaties voor het collectief aanvullend vervoer (Trewel Samen) zichtbaar. In 2019 waren dat er gemiddeld 352 per maand. Tot nu toe ligt het moyenne op 461. De zorgwethouder vindt het te vroeg om te concluderen dat deze stijging toe te schrijven is aan de coronacrisis of aan andere oorzaken.