Vanaf de zomer van 2022 gaan de wethouders van Rotterdam in volledige elektrische dienstauto’s rijden. Dat is bijna zeven jaar nadat de gemeenteraad dat bij motie had geëist.
Rotterdam heeft nu 10 wethouders. Niet gezegd is overigens dat dit aantal ook noodzakelijk is bij de vorming van een nieuw college van B&W. De enige die nog wel in een auto met fossiele brandstof rijdt is burgemeester Aboutaleb. Dat komt omdat zijn auto aan aparte veiligheidseisen voldoet.
Opvallend detail: de motie was zeven jaar terug medeondertekend door Arno Bonte, toen raadslid, nu wethouder ‘Groene Zaken’. De overgang naar een ander type auto zonder uitstoot van schadelijke emissies moest in etappes, omdat ‘’de markt zover in 2018 nog niet was.’’
Als tussenoplossing werd in drie-en-een-half-jaar geleden – na de installatie van het huidige college met 10 wethouders - gekozen voor hybride modellen, die binnen het pakket van eisen het meest duurzaam waren. Bij de keuze voor hybride auto’s werd afgesproken dat - zodra het binnen het pakket van eisen mogelijk was om over te schakelen op volledig elektrische auto' - dit ook zou moeten gebeuren. Dat is nu het geval.
‘’Belangrijke functionaliteiten in het programma van eisen van de volledig elektrische dienstauto's zijn voldoende actieradius en voldoende (snelle) laadmogelijkheden. Voor de inzet van deze voertuigen is een minimale actieradius van 500 km een vereiste. Hierbij wordt rekening gehouden met intensief gebruik voor meerdere wethouders, urgentie van afspraken, veiligheid en dergelijke’’, laat de burgemeester weten.