Ook Rotterdam is toe aan perrondeuren op de stations. Gebiedscommissielid Hennie van Schaik wil zich er de komende tijd sterk voor maken om daarmee de veiligheid te vergroten. De automatische schuifdeuren gaan pas open als de trein gearriveerd is en stil staat. Parijs, Londen en delen van New York zijn Rotterdam al voor gegaan.
Het plaatsen van de perrondeuren moet voorkomen dat mensen op het spoor terecht kunnen. Wereldwijd gebeurt dat te vaak. Ook op Metro-stations. Recent is nog een vrouw in New York overleden nadat ze op het station Times Square voor de aankomende metro werd geduwd. Dat was vierentwintig uur nadat dit een vrouw overkwam in Brussel. Zij overleefde de moordaanslag ternauwernood. Ook zelfmoorden komen volgens Van Schaik veelvuldig voor, maar bereiken nooit de publiciteit.
‘’Intercity’s en internationale treinen rijden met grote snelheden langs de perrons. Met het plaatsen van die wanden wordt het onmogelijk om op het spoor terecht te komen. Bovendien scheelt het trauma’s, ook voor de machinisten’’, aldus Van Schaik, die het voorstel in 2016 al deed. Toen vergeefs.