Het bestuur van de Bewoners Organisatie Scheepvaartkwartier (BOS) wil niet dat de bebouwing van de Parklaan - 700 nieuwe woningen - los komt te staan van het bestemmingsplan van het overige deel van de wijk. Belangrijkste bezwaar tegen dit voornemen van het stadsbestuur is dat het bouwplan ''beïnvloedend en beschadigend is.'' BOS wil bij de verdere ontwikkeling een vinger in de pap houden.
''Dit plan heeft grote gevolgen op het gebied van het bestemmingsplan Scheepvaartkwartier als geheel, gemeten naar verkeersaspecten, luchtkwaliteit en lawaai. Het tast bovendien de belevingswaarde van de inliggende Rijksmonumenten aan, zoals de Euromast en het Zocherpark, alsmede het aanzicht van het Rijksmonument Maastunnel met de bijbehorende gebouwen.''
"Met het opstellen van de Parkhaven als projectbestemmingsplan wordt de wettelijk voorgeschreven procedure gevolgd en zijn de rechten van belanghebbenden net zo groot als in het geval van een gebiedsbestemmingsplan", meldde bouwwethouder Kurvers eerder als gebruikelijk argument voor het opstellen van een projectbestemmingsplan voor een specifiek project.
"Wij zouden graag ernemen op welk wetsartikel u deze praktijk baseert'', schrijft het bestuur van BOS, ''Het is namelijk onze indruk dat het niet vanzelfsprekend is dat een planfiguur kan worden gebruikt om een volledig nieuwe woonwijk in een zo kwetsbaar gebied in te brengen.''
''Wij wijzen ook op de grote effecten die de door u gewenste hoge bebouwing (35-70 meter) toebrengt aan het Beschermd Stadsgezicht, zoals dat geldt voor de bebouwing van het Scheepvaartkwartier en het Park'', staat in de brief aan Kurvers. ''Wij doelen dan op het aanzicht vanaf de Maas en de Parkhaven. Wij menen daarom dat splitsing niet passend is.''