De aanhoudende files op de Mauritsweg, Westersingel en Nieuwe Binnenweg, die een rechtstreeks gevolg waren van de verkeersexperimenten op het Kruisplein en Eendrachtsplein (geen doorgang van auto’s), hebben deze coalitie niet tot inkeer gebracht. Mobiliteitswethouder Bokhove (of opvolger) krijgt opnieuw de vrijheid de pleinen in principe ook in het tweede kwartaal van 2022 weer op slot te gooien. Wel in een andere vorm. Daar gaat vanaf nu een planteam zich het hoofd over buigen.
Niets uit het opgeschreven verlengingsvoornemen van de wethouder blijkt overigens dat de auto bij de planvorming zal worden ontzien. Haar voornaamste tool in de tweede sessie is een akkoord bereiken met de ondernemers, die gedurende de periode van 30 april tot eind augustus 2020 inkomsten misten door de fietsvoorrang. Die inkomstenderving wordt overigens niet benoemd door wethouder Bokhove. Wel de ontvangen kritiek op de communicatie en participatie van de kant van de gemeente.
‘’We zijn nu in gesprek met de bedrijfsinvesteringszones van de West-Kruiskade en Nieuwe Binnenweg over de participatie en welke rollen wie neemt’’, aldus Bokhove, die ‘’verbeterpunten’’ wil doorvoeren en ‘’het (participatie-)proces zorgvuldig wil doorlopen.’’
Het autoluwer maken van de stad is in basis een GroenLinks-object. Maar wordt hevig gesteund door D66, de PvdA en het CDA. In maart zijn de gemeenteraadsverkiezingen.