GroenLinks in Rotterdam wil betere bescherming voor de fietsers nu het cijfermatig weleens zo zou kunnen zijn dat er in deze stad jaarlijks 2300 fietsers betrokken zijn bij verkeersongelukken. Raadslid Postma komt tot die hoge aantallen omdat tot nu toe alleen politiecijfers bekend zijn gemaakt. Als ook de gegevens van ambulances en de spoedeisende hulp van ziekenhuizen zouden meetellen komen de statistieken volgens zijn berekening vele malen hoger uit.
In Rotterdam vonden op basis van politiecijfers in 2020 maar liefst 6.280 verkeersongelukken plaats. ‘’Maar het meest trieste is: dit is waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg. De provincies Friesland en Utrecht zijn recent overgestapt op een nieuwe telmethode voor verkeersongevallen en dan zijn de uitkomsten schokkend’’, aldus Postma, ''want dan komt het aantal gewonde fietsers in werkelijkheid ten minste achtmaal hoger te liggen dan blijkt uit de politiecijfers.’’
Naast dat de nieuwe telmethode in de andere provincies realistischere cijfers oplevert, wordt ook nog eens beter in kaart gebracht op welke plekken de meeste ongelukken voorkomen. Ambulances registreren namelijk waar ze een slachtoffer hebben opgehaald.
In Rotterdam vallen volgens de officiële cijfers jaarlijks ongeveer 1.100 gewonden en 10 doden in het verkeer. Van die 1.100 zijn er bijna 290 fietsers. ‘’Maar dat zouden er in werkelijkheid wel eens bijna 2.300 kunnen zijn. Meer dan 6 fietsers per dag dus die in Rotterdam gewond raken. Dat is voor GroenLinks een onacceptabel hoog aantal en dat vraagt om actie’’, vindt Postma, zelf ook fervent fietser.
Hij heeft fietswethouder Bokhove (óók GroenLinks) gevraagd te willen kijken naar de mogelijkheid om data van ziekenhuizen en verzekeraars toe te voegen aan haar verkeerveiligheidsmodel en fietsers beter te beschermen, bijvoorbeeld door de versnelde invoering van 30 km-straten en de aanleg van meer vrijliggende fietspaden.