Samen met de deelvervoeraanbieders van fietsen en scooters in Rotterdam wordt momenteel onderzocht in hoeverre zij gebruikers structureel kunnen stimuleren de deeltweewielers bij P+R-locaties neer te zetten via algoritmes en het aanbieden van korting op bepaalde locaties.
Stallen bij de Rotterdamse P+R’s wordt gepromoot om meer alternatieven aan te kunnen bieden waarmee bezoekers sneller en eenvoudiger hun reis kunnen vervolgen.
Voorlopig zijn de RET, gemeente Rotterdam en de deelmobiliteit aanbieders (Check, Felyx, Go Sharing, Baqme, Lime, Donkey Republic, MyWheels) al gezamenlijk een marketingcampagne gestart om onder de inwoners in de gemeente Rotterdam de bewustwording te vergroten om naast je reis met de RET, gebruik te maken van deelmobiliteit.
In een pilot met BMW wordt gekeken hoe het zit met de bereidheid bij automobilisten die met de auto tot in het centrum willen reizen om hun auto op P+R-locaties aan de rand van de stad te parkeren en de ‘last-mile’ van hun reis via openbaar vervoer of deelvervoer te vervolgen. De pilot wordt met deelfietsen en deelscooters gehouden.
Mobiliteitswethouder Bokhove gaat ook onderzoeken hoe dezelfde prijsafspraken als de combinatie autoparkeren-OV op P+R-locaties structureel kunnen worden aangeboden met deelmobiliteit. De RET houdt de datum van 1 janiari 2024 aan waarop de OV-chipkaart wordt vervangen door betalen met een bankpas en de mobiele telefoon. Deze datum kan als richtdatum voor invoeren worden gehanteerd.