door Jan D. Swart
Prominent D66-lid Adriaan Visser, die aan het begin van deze coalitieperiode in Rotterdam nog wethouder was met de zwaarste portefeuille (Grote Projecten, Haven en Financiën), heeft vandaag in relatie tot het éénbaanscircuit ’s Gravendijkwal – Pleinweg een opmerkelijke oproep gedaan aan zijn voormalige collega’s van het stadsbestuur en schreef: stop met dit experiment. Hij publiceerde zijn cri de coeur op Twitter en hoopte dat dit een goed voornemen voor 2022 zou worden.
Een van de eerste raadsleden die reageerde op de onverwachte hartekreet van de oud-wethouder was Tjalling Vonk van CU-SGP. Hij antwoordde: ‘’Deze tweet op de dag dat bekend wordt dat de luchtkwaliteit eindelijk onder de wettelijk norm is gekomen. De lucht wordt schoner, maar ja, we kunnen niet doorrijden. Wat zwaar is, moet zwaar wegen.’’
Waarop Visser, die er waarschijnlijk vast van overtuigd was dat raadslid Vonk nooit die route rijdt, onmiddellijk repliceerde: ‘’Ik daag je graag uit mee te rijden vanaf Katendrecht naar Hillegersberg (heen en weer graag) met mijn vader van 91.’’
‘’Daarnaast’’, vervolgde Visser, ‘’geen enkele vorm van handhaving bij misbruik door talloze automobilisten, wat tot grote woede en frustratie leidt.’’
Als vervolgens een twitteraar van GroenLinkse signatuur de boos geworden Adriaan Visser van repliek wil dienen met de tekst: ‘’Pak gewoon de ring. Je hoeft niet dwars door de stad te rijden. Echt niet erg als je 10 minuten later bent,’’ raakt Adriaan Visser in zijn antwoord des poedels kern en schrijft: ‘’Dat is een beetje lastig als je met je vader naar het Erasmus MC moet.’’
Het GroenLinks-experiment van de Maastunnelcorridor duurt al geruime tijd. Het is de eerste keer dat Adriaan Visser (*) reageert. Het is waarschijnlijk ook de eerste keer dat hij met de pijn van het experiment geconfronteerd is. Duizenden slachtoffers - stapvoets op weg naar het Erasmus MC - gingen hem voor en werden niet gehoord.
De protesterende tweetreeks van de oud-wethouder is met name een verwijt aan GroenLinks-fietswethouder Bokhove, maar ook een hint aan de fietsende Rotterdamse fractie van D66 om in te zien dat files niet meehelpen aan schone lucht. In zijn laatste tweet kondigt Visser aan voortaan ook burgerlijk ongehoorzaam te worden en met een 91-jarige vader in de auto de vrije baan te kiezen.
(*) Adriaan Visser, die in de coalitieperiode 2014-2018 al een prominente wethouder was, nam in februari 2019 ontslag na de nasleep van de kritiek van de Rekenkamer over het Schiekadeblok-project. Daaraan gaf Visser leiding toen hij directeur was het Ontwikkelings Bedrijf Rotterdam. Visser is ook een van de grondleggers van het Feyenoord City-plan, inclusief de nieuwbouw van De Kuip.