Voetgangers en fietsers krijgen meer ruimte op de Keileweg in het Merwe-Vierhavensgebied. Men behoefde dus gisteren maar naar de uitdrukking op het gezicht van fietswethouder Judith Bokhove te kijken om een bevestiging te krijgen van haar tevredenheid over de herinrichting van 'de ouwe hoerenbuurt', die fietsers nu gescheiden van het snellere auto- en vrachtverkeer houdt.
Het Merwe-Vierhavensgebied (M4H), dat ook woningen krijgt, ondergaat de komende jaren een transformatie van haven- en industriegebied naar een plek om te werken, wonen en leren. Dat heeft gevolgen voor de inrichting van de openbare ruimte. In de toekomst worden vrachtverkeer en langzaam verkeer zoveel mogelijk gescheiden.
Het nieuwe ontwerp van de Keileweg heeft meer ruimte voor langzaam verkeer en meer ruimte voor groen. Bijzonder aan het ontwerp is de toepassing van zogenaamde flexstroken: gedeelten van de weg die multifunctioneel gebruikt kunnen worden voor groenvoorziening, parkeren, laden en lossen, of voor bijvoorbeeld een terras. Zo verandert de Keileweg mee met de eisen van de gebruikers van het gebied.
Merwe-Vierhavens (M4H) vormt samen met RDM Rotterdam het Makers District. Gemeente en Havenbedrijf willen M4H ontwikkelen tot innovatief woon-werkmilieu, optimaal ingericht voor de innovatieve maakindustrie en met een mix van werken, wonen, cultuur, horeca, sport en onderwijs.
Folders
De ouwe beruchte Keileweg heeft z'n fietspad
23 November 2021, 00:35 uur
Politiek