door Jan D. Swart
Als de Partij van de Arbeid, de Partij voor de Dieren, SP en GroenLinks de meerderheid zouden hebben in de gemeenteraad van Rotterdam zou de luchthaven op Zestienhoven verdwijnen. Dat bleek bij de stemming over welke stappen er allemaal nodig zouden moeten zijn om Rotterdam The Hague Airport te transformeren tot een bestemming voor wonen en groen, zoals aanpassing van het bestemmingsplan en intrekking van het luchthavenbesluit door het Rijk.
De Partij van de Arbeid, de Partij voor de Dieren, SP en GroenLinks vertegenwoordigen in deze gemeenteraad 13 van de 45 stemmen. Niet genoeg dus om de vakantiegangers aan het schrikken te brengen. De stemming leverde bovendien het bewijs op dat het CDA, dat altijd zeer kritisch is op de luchthaven, niet uit is op sluiting. Het CDA is slechts tegen verdere groei.
De luchthaven kwam ter stemming in het kader van de concept-Omgevingsvisie, waarin ruimte-extensieve functies worden heroverwogen. Dus: wat zijn nu eigenlijk de functies van relatief grote oppervlakten die slechts door weinig mensen en/of op weinig momenten worden gebruikt?
‘’En niets is zo ruimte-extensief is als luchthaven Rotterdam The Hague Airport dat oorspronkelijk is bedoeld voor het faciliteren van zakenvluchten, maar nu vooral vluchten aanbiedt naar vakantiebestemmingen. Rotterdam The Hague Airport is overbodig, omdat Schiphol binnen het halfuur bereikbaar is vanuit Rotterdam door gebruikmaking van de hogesnelheidslijn’’, aldus raadslid Van der Velden.