Al veel meer dan een decennium geleden bleek dat op de jaarlijkse BBQ voor raadsleden alleen halal vlees te vinden was. Mijn vriend Dries Mosch loste het probleem snel op door zelf een paar kilo speklappen te kopen en die op de gril te leggen. Navraag leerde ons dat men de moslims niet voor het hoofd wenste te stoten! Hindoes (ook aanwezig) klaarblijkelijk wel want rundvlees was er genoeg. Merkwaardig toch dat men dacht moslims te beledigen door – zelf geen moslim – hun regels niet te volgen.
Toen ik nog docent op een school in Rotterdam West was, had ik voor een docentenfeest de gehaktballetjes gemaakt (kan ik heel goed). Toen mijn islamitische collega er één pakte waarschuwde ik hem omdat het half om half gehakt was. Hij keek naar het balletje stak het in zijn mond en zei nadat hij het op had: “Lekker, dit vindt Allah vast niet erg.”
Omdat ik graag alles wil weten, vroeg ik hem naar de eetregels en zijn houding. “Kijk Sör als je me niet gewaarschuwd had, dan had ik het niet geweten en dan was het helemaal geen zonde; nu maar een beetje,” zei hij schouderophalend.
Religieuze groepen hebben allemaal hun eigen regels. Regels die soms uiterst vreemd overkomen, zoals bijvoorbeeld het niet vieren van feestjes door Jehova’s getuigen of de uiterst strikte zondagsregels van reformatorische christenen. Toch hebben we zelden de neiging ons daaraan vrijwillig te conformeren. Welke ouders zien af van de verjaardag van hun kind uit solidariteit met Jehova’s en wie gaat in een streng christelijk dorp zondags niet gewoon naar buiten?
Wat ook opvalt is dat de meeste religieuze minderheden niet de neiging hebben hun regels aan anderen op te dringen zolang ze een minderheid blijven. Hoe anders ligt het bij veel van onze islamitische landgenoten zoals de raadsleden van Nida.
Op hun nieuwjaarsreceptie tonen ze hun gebrek aan respect en gastvrijheid voor hun niet islamitische gasten door geen alcoholische dranken te schenken. Ze bestaan het zelfs voor te lezen uit een boek waarin ongelovigen - veel van hun gasten dus - diep beledigd worden.
In datzelfde boek staat eigenlijk vrijwel niets (alleen soera 5:90-91) over alcoholische drank. Op islamitische websites is te lezen, dat het verbod beschreven staat in de sharia. Daarin staan trouwens ook zeer discriminerende en bedreigende regels over vrouwen, ongelovigen en afvalligen.
Afgelopen week stelde de islamisten van Nida voor om een deel van de sharia in de gemeenteraad in te voeren. Ze willen geen alcohol tijdens de etentjes bij lange vergaderingen. Dan kan de stad beter bestuurd worden, menen ze. Ze werden bij hun voorstel uiteraard gesteund door hun Turkse moslimbroeders van Denk, maar ook de SP, PvdD en 50+ vonden het een goed idee.
Dat het beter besturen van de stad een drogreden is, blijkt uit het feit dat na het eten nog slechts enkele woordvoerders een beurt krijgen. Veel is voorgekookt in de commissies en de coalitiepartijen zijn slechts aanwezig om het stadsbestuur kritiekloos te steunen. Een bel waarschuwt de vele niet aanwezigen dat gestemd moet worden, omdat ze over het hele stadhuis uitgezwermd zijn. Maar voor de moslims in de raad en hun meelopers moeten al die raadsleden - die dus alleen voor de stemming aanwezig zijn - zich maar aan hun sharia gaan houden.
Het lijkt onschuldig, maar als er één schaap over de dam is volgen er meer; onderschat die mentaliteit niet. Wat zal het volgende voorstel zijn? Gescheiden plekken voor mannen en vrouwen in de raadszaal, de vrouwelijke stemmen minder laten meetellen, verplichte hoofdoekjes of verbod op broodjes ham ?
Ongelooflijk toch dat een kleine groep religieuze fanatici hun regels zonder pardon aan anderen willen opdringen, nog ongelooflijker is het collaboreren van niet islamitische splinterpartijtjes.
Voor hen bestaan verschillende benamingen. Door hun idool Lenin zouden de SP‘ers “nuttige idioten” genoemd zijn. Voor de andere twee hebben de moslims zelf een term: Dhimmy’s!