Rotterdam is hard toe aan een derde oeververbinding. Al jaren bakkeleien bestuurders en politici erover, maar zo moeilijk is het antwoord niet.
Met het oog op de duizenden nieuwe woningen bij Feyenoord City en het nu al zwaar belaste metronetwerk is er maar één logische optie: een metrotunnel tussen de Esch en Feyenoord City. Dan pas slaat Noord echt de verbinding met Zuid en stomen we onze stad klaar voor een toekomst met 700.000 inwoners.
Afgelopen maanden zijn de beoogde plannen uitgewisseld met bewoners bij informatiebijeenkomsten. Die heeft zich niet beperkt tot Rotterdam, maar reikte tot aan Krimpen aan den IJssel en Ridderkerk. Dat was nodig omdat de verkeersknelpunten natuurlijk niet tot de stad beperkt blijven. Het verkeer over De Maas is een probleem van de complete regio.
De definitieve keuze over de locatie volgt net voor de zomer, maar het zou mij hogelijk verbazen als experts binnen de planologische- en financiële mogelijkheden een andere locatie dan Feyenoord City – Kralingen op de korrel zouden hebben.
Want: tussen de Maastunnel en de Beneluxtunnel is geen spat ruimte. Voor een derde Van Brienenoordbrug evenmin. Een brug of tunnel vanaf Capelle, via Krimpen naar Ridderkerk zou wel een hele lang moeten zijn. Bovendien moet die ook over de IJssel gaan. Het is maar de vraag of de randgemeenten zo’n hoogwaardige OV-verbinding kunnen realiseren, los van het feit dat ze een overlast gevende weg niet eens willen. Ridderkerk heeft er al genoeg en Krimpen maakt de indruk dik tevreden te zijn met de handhaving van de rustiek.
Resteert Feyenoord City naar De Esch. Geen brug, want die is daar vanwege de scheepvaart levensgevaarlijk. De Maas maakt ter plekke namelijk een bocht en brugpijlers worden dan hinderlijke obstakels. Bovendien is een brug te lawaaierig en de aanvoerroute zou dan ook nog eens dwars door de spaarzame restanten van de mooie natuur van de Esch gaan.
Een tunnel onder De Esch moet zo worden aangelegd dat overlast minimaal is, terwijl de bewoners profiteren van een nieuwe – snelle - metroverbinding naar Zuid.
Aan de andere kant van de oever ligt het nog een stuk makkelijker. Zelfs als het nieuwe stadion er niet zou komen. Met Feyenoord City worden er duizenden nieuwe woningen gebouwd die de OV- en verkeersbelasting fors doen toenemen. We ontkomen er bij deze ambitieuze groei plannen niet aan om in ieder geval een nieuwe metroverbinding aan te leggen. Dit zodat Rotterdam ook in 2035 nog steeds bereikbaar is.
Er gloort hoop, ook Chantal Zeegers van D66 wil dat de stad nu eindelijk vaart gaat maken. Daarom komt de PvdA samen met D66 met een voorstel aan het college om een metrotunnel nadrukkelijk mee te nemen in het vervolgtraject.
Dennis Tak is raadslid PvdA Rotterdam