Folders

Ja inderdaad, alleen maar automobilistje pesten

6 February 2020, 10:32 uur
Columns
mainImage

Onlangs presenteerde het Rotterdamse stadsbestuur van VVD, D66, PvdA, GroenLinks, CDA en CU/SGP haar nieuwe parkeerbeleid. Het plan van wethouder Bokhove past naadloos in de reeks vijandige maatregelen die het college de afgelopen twee jaar over de Rotterdamse automobilist heeft uitgestort.

Eerst waren er de schaamteloze prijsverhogingen voor parkeervergunningen -oplopend tot een verdubbeling- voor bewoners, bezoekers, gehandicapten en bedrijven en daarna de forse stijging van de parkeertarieven in de ring rond het Centrum. Maatregelen waartegen Leefbaar Rotterdam zich keer op keer heeft verzet.

Maar het was nog niet genoeg. In haar drang om betaald parkeren als een olievlek naar de buitenwijken uit te breiden, heeft het stadsbestuur een simpele oplossing bedacht: bewoners monddood maken.

Wie in een wijk woont waar de parkeerdruk boven de negentig procent uitkomt, krijgt sowieso betaald parkeren voor zijn kiezen. De gemeentelijke draagvlakmetingen onder wijkbewoners worden afgeschaft. Reden: bewoners wijzen betaald parkeren tijdens dergelijke onderzoeken vaak af, aangezien ze niet zitten te wachten op de aanschaf van een dure parkeervergunning.

Op tegenspraak zit het college echter niet te wachten tijdens haar heilige missie om zoveel mogelijk auto’s uit de stad te verdrijven. Wanneer de parkeerdruk tussen de tachtig en negentig procent ligt mogen bewoners weliswaar een enquête invullen, maar wordt de uitslag hiervan slechts ‘meegewogen’ in de besluitvorming door de gemeente. Inspraak voor de bühne dus.

De realiteit is wrang: naar voorbeeld van hun landelijke moederpartijen worden Rotterdamse autobezitters uitgemolken door de VVD, van hun inspraak beroofd door D66 en uiteindelijk naar de schroothoop geleid door GroenLinks.

De voornemens van het stadsbestuur zijn niet alleen onzalig; ze zijn ronduit oneerlijk en getuigen niet van een betrouwbaar bestuur. Wie eerst de prijs van parkeervergunningen verdubbelt, daarna bewoners buitenspel zet en hen vervolgens betaald parkeren door de strot duwt heeft maar één motief: cashen over de rug van autobezitters. En daar slaagt het college met vlag en wimpel in.

13 miljoen méér parkeergeld

Dit jaar wordt naar verwachting dertien miljoen euro méér parkeergeld binnengeharkt dan vorig jaar. Met instemming van de vroem-vroempartij VVD, die bij het verschijnen van het plan de media opzocht met stoere teksten over ‘automobilistje pesten’, maar inmiddels weer braaf de traditionele draai heeft gemaakt. Gratis tip voor wethouder Bokhove: wie een dynamo aansluit op de VVD kan de hele stad elektrisch laten rijden.

Dit is niet hoe Rotterdam met haar inwoners hoort om te gaan. De stad is geen openluchtproeftuin voor het ongemotoriseerde utopia van GroenLinks. Rotterdammers uit hun auto jagen is even onrechtvaardig als irreëel. Zeker, parkeerdruk is in sommige wijken een groot probleem, maar wordt zelden veroorzaakt door de auto’s van de bewoners zelf. Niemand kent die wijken beter dan de bewoners zelf. Zíj, en niemand anders, horen te beslissen of betaald parkeren de juiste oplossing is.

Leefbaar Rotterdam zal zich daarom met hand en tand blijven verzetten tegen het afschaffen van de draagvlakmetingen en de invoering van betaald parkeren tegen de wil van de bewoners. De kans dat de coalitie haar plannen desondanks doordrukt is echter levensgroot. Zogenaamd omdat men aan de Coolsingel beter weet dan de bewoners van, pak ‘m beet, Vreewijk hoe hun buurt beschermd moet worden tegen parkeeroverlast.

Daarom komt Leefbaar Rotterdam bij de behandeling van dit dramatische plan in de gemeenteraad met een voorstel om op te komen voor de bewoners. De parkeerdruk in wijken buiten de centrumring ontstaat immers vrijwel altijd door forenzen, bezoekers en wijkvreemde parkeerders. Denk aan de welbekende busjes met Poolse kentekens.

Gratis (digitaal) parkeervignet

Daarom moeten bewoners van wijken waar betaald parkeren wordt ingevoerd een gratis (digitaal) parkeervignet voor twee auto’s per huishouden krijgen. Gewone bezoekers kunnen via de parkeerapp voor zestig cent blijven parkeren. Het betaald parkeren geldt dan alleen voor de wijkvreemde parkeerders die de parkeerdruk veroorzaken. Het voorstel kan gefinancierd worden uit de opbrengsten van de parkeerbelasting die bestemd zijn voor nieuwe parkeervoorzieningen, maar nu naar de algemene middelen worden gesluisd.

Voor ons is het eenvoudig: als bewoners geen betaald parkeren willen, dan komt er geen betaald parkeren in hun wijk. Wanneer het college hen negeert en tóch betaald parkeren invoert, moeten de bewoners in ieder geval worden ontzien. Door ons voorstel te steunen kan het college recht doen aan haar bewering dat niet de parkeerinkomsten voor de gemeente, maar het verminderen van de parkeerdruk voor bewoners centraal staat. Of krijgt de VVD gelijk en doet hun eigen college écht niets anders dan automobilistje pesten?