Vorig jaar maakte Feyenoord met meer dan 20.000 supporters de afspraak dat zij na afloop van seizoen 2020-2021 geld zouden terugkrijgen over alle wedstrijden die zij wegens coronamaatregelen niet hadden kunnen bijwonen. Tot 85% van de waarde van de seizoenkaart, want de club behield sowieso 15%. Onlangs maakte Feyenoord bekend hoe de restitutie van dit supportersgeld zou gaan verlopen.
Eerst deed directeur Koevermans in een klinisch filmpje een dramatisch beroep op het Feyenoord-gevoel van supporters. Hierna was de beurt aan supporters die in een tweede filmpje moesten zorgen dat zoveel mogelijk supporters zouden afzien van de eerder overeengekomen restitutie.
Na deze twee filmpjes kregen alle seizoenkaarthouders een mail met informatie hoe zij de teruggave konden aanvragen of hoe zij hiervan konden afzien. Aan supporters, die alsnog afzien van de afgesproken terugbetaling, stelde de club een uitshirt in het vooruitzicht.
Aan het eind van vorig seizoen (2019-2020) stuurde Feyenoord zijn seizoenkaarthouders eveneens een mail met de schadeloosstellingsvoorwaarden voor de gemiste laatste wedstrijden van het seizoen. Supporters konden toen kiezen tussen 50 euro korting op een nieuwe seizoenkaart, korting op aankopen in de fanshop of korting op een boeking bij Droomparken. Of zij konden afzien van terugbetaling.
Supporters die destijds kozen voor een korting op de nieuwe seizoenkaart, komen nu bedrogen uit. Sterker nog: zij worden bedrogen. Door hun eigen club.
Feyenoord heeft voorafgaand aan seizoen 2020-2021 duidelijk aan seizoenkaarthouders gecommuniceerd dat - wanneer zij dit seizoen door coronamaatregelen geen wedstrijden in De Kuip kunnen bezoeken - zij tot 85% van de seizoenkaartprijs terugkrijgen. De club houdt sowieso 15% in vanwege het verplichte lidmaatschap van Stichting Het Legioen. Tot zover alles volgens de vooraf bekende informatie.
Nu opeens blijkt Feyenoord alle reguliere seizoenkaarthouders te verplichten opnieuw aan te geven of zij nog steeds een beroep doen op de eerder overeengekomen restitutie. Reageert een seizoenkaarthouder niet vóór 20 mei op de mail van Feyenoord, dan draait Feyenoord eenzijdig die afspraak terug en ontvangt de seizoenkaarthouder NIET de eerder overeengekomen restitutie. Dit terwijl de seizoenkaarthouder die keuze al heeft gemaakt voorafgaand aan seizoen 2020-2021.
De terugbetalingsafspraak is toen al gemaakt, dus is deze truc (reageer je vóór 20 mei niet op deze mail, dan draaien we eenzijdig de gemaakte afspraak terug) volstrekt tegen de gemaakte afspraken in. Een boevenstreek van de club waarbij zij op oneigenlijke wijze geld afpakt van haar meest trouwe supporters.
Voor wie denkt dat Feyenoord zijn eigen supporters één keer oplicht, heeft de club nog een tweede list in petto. Bij seizoenkaarthouders, die vorig seizoen kozen voor restitutie in de vorm van 50 euro korting op de nieuwe seizoenkaart, is die tegemoetkoming er nu zonder verdere communicatie doodleuk weer afgehaald. Namelijk door niet 85% van de seizoenkaartprijs te vergoeden, maar 85% van dat bedrag met aftrek van de tegemoetkoming.
Hierdoor worden duizenden seizoenkaarthouders, velen zonder dat zij het in de gaten hadden, bestolen van een bedrag dat varieert van 42,50 euro voor de goedkoopste seizoenkaart tot enkele honderden euro’s voor de duurste seizoenkaart.
Rekenwijze Feyenoord
Restitutie (2019-20): €50
Aanschaf seizoenkaart (2020-21): €325
Restitutie (2020-21): €325 minus €50 over (2019-20) = €275*85% = €233,75
Correcte rekenwijze
Restitutie (2019-20): €50
Aanschaf seizoenkaart (2020-21): €325
Restitutie (2020-2021): €325*85% = €276,25
Verschil: € 42,50 in het nadeel van de seizoenkaarthouder
Oplettende supporters hebben de club direct geïnformeerd over de fout in de door de club gehanteerde en voor supporters zeer nadelige rekenwijze. Aanvankelijk ontkende de club dat zij de aan supporters te restitueren bedragen verkeerd berekende. Maar na e-mails aan de club, berichten op social media en herhaalde verzoeken er toch nog eens goed naar te kijken, kwam Feyenoord terug op het eerdere standpunt. De club erkende haar ongelijk aan enkele supporters die zich bij de club hadden beklaagd. De club beloofde hen 85% te restitueren van het gehele seizoenkaartbedrag voor seizoen 2020-2021 zonder aftrek van de tegemoetkoming die betrekking had op het seizoen 2019-2020.
Hiermee lijkt het probleem te zijn opgelost. Toch niet helemaal. Inmiddels zijn we enkele weken verder en heeft de club nog steeds niet al haar supporters hierover geïnformeerd. Feyenoord lijkt alleen die supporters, die zich daadwerkelijk bij de club melden, volledig te vergoeden. Terwijl er alle aanleiding is de vergissing van de club, die seizoenkaarthouders die recht hebben op restitutie collectief voor vele duizenden euro’s benadeelt, breed te communiceren.
Het overgrote deel van de seizoenkaarthouders die recht hebben op terugbetaling is niet op de hoogte van het feit dat Feyenoord een verkeerde en nadelige rekenwijze hanteert. In feite is het gewoon: aftroggelen. In deze tijden, waar niet alleen de club het financieel zwaar heeft, maar ook supporters worden geraakt, is deze manier van zaken kwalijk en buitengewoon supportersonvriendelijk!
- Rob Wielaert is seizoenkaarthouder vak D