Folders

Dit stadsbestuur kiest voor de snelle jongens en meiden

13 August 2021, 16:15 uur
Columns
mainImage

In de afgelopen weken is wel duidelijk geworden waar voor het college de prioriteit ligt. Snelle Rotterdammers. 

Zo stuitte ik in Bergpolder, aan de Berkelselaan, op parkeervakken die warempel op de stoep zijn ingetekend. Dat gaat in de beleidsmatige wereld door als ‘stoepparkeren’.

De VVD had in de formatie bedongen dat er meer parkeergelegenheid moet komen in Noord, en dan moet je blijkbaar zo creatief worden om voetgangerspaden op te offeren voor het blik van de automobilist. GroenLinks-wethouder Judith Bokhove heeft die creatieve geest. Protagonist van de Rotterdamse wandelaar, maar nu even niet. Ze moet ook wel; het is een van de vele  concessies die zij aan VVD-voorman Karremans had gedaan om op het pluche te komen. Macht willen hebben kent zo zijn prijs. 

Met twee wielen op de stoep parkeren gebeurt nu ook al; hardnekkige autobezitters in de wijken Blijdorp, Bergpolder en Liskwartier zijn zó radeloos dat ze de regels aan hun laars lappen. Maar in plaats van op de bon slingeren, vindt het college dat eigenlijk wel best. Trouwens, weleens gehoord van het verbod een auto te parkeren binnen vijf meter van een kruising? Vast niet, want op straat zie je er niets van terug. Er wordt totaal niet op gehandhaafd. Kom maar eens kijken in mijn wijk. Je zou de godganse dag bonnen kunnen uitschrijven, maar nee. De gemeente staat erbij en kijkt ernaar. Gevolg: een onoverzichtelijke en daarmee gevaarlijke oversteek voor voetgangers. 

De snelle meiden en jongens konden ook deze week hun lol weer op. Die mogen namelijk een deelscooter pardoes op de stoep parkeren, bleek uit anekdotisch bewijs dat mij onder ogen kwam. Bij meldingen over hinderlijk geplaatste deelscooters, verwijst de gemeente naar de exploitant. Je moet dus bedenken dat goedwillende burgers die zich zorgen maken over de bereikbaarheid van voetgangers en met name van minder validen, door de lokale overheid naar een commerciële club worden gestuurd om daar de goede zaak te bepleiten. De markt kan het beter, moet het VVD-GroenLinks-college waarschijnlijk hebben gedacht.  

Maar de Felyxen van deze wereld hebben er helemaal geen belang bij om de stoep te verschonen van hun voertuigen. De melder zit niet in hun klantenkring. De snelle mens loopt niet, en zeker niet met rollator. Die rijdt op een scooter. Het wordt pas een probleem als het opvalt en door de politiek wordt opgepikt, zoals de Partij voor de Dieren dan ook heeft gedaan. Waarvan akte. 

De stoep als annexatiegebied van de automobilist en scooteraar. Voetgangers hebben toch  ook niks te zoeken in onze stad, moet het college denken. Wie niet in of op een vroemvroembak zit, staat niet ‘aan’. Daar valt geen droog brood aan te verdienen. 

Ik denk dat collega Astrid Kockelkoren, van jawel Groenlinks, baalt als een stekker. Die diende begin 2020 het initiatiefvoorstel ‘Fysiek toegankelijke stad voor iedereen’ in, in de gemeenteraad van Rotterdam. Duaal is het zeker, dat haar wethouder zich er niets van  aantrekt. Sowieso wacht Astrid al ruim een jaar op antwoord van het college. Ik denk dat ze die reactie voor even hebben geparkeerd.

Op de stoep.