Het zwart rijden in de bus loopt de spuigaten uit. Het percentage is sinds het uitbreken van de coronacrisis – waardoor achterin instappen noodzakelijk werd en buschauffeurs geen zicht meer hebben op het inchecken - volgens voorzitter Pedro Peters van de branchevereniging van openbaar vervoersbedrijven landelijk opgelopen van vijf naar twintig. Raadslid Van Drunen wil weten of Rotterdam in die trend meegaat.
Bovendien vraagt hij zich af waarom het zo lang moet duren voordat alle RET-bussen voorzien zijn van spatschermen, zodat er gewoon weer voorin kan worden ingestapt.
De controles zijn inmiddels wel geïntensiveerd met als gevolg dat er sinds 1 juni 7000 boetes zijn uitgedeeld. Maar het liefst zou Van Drunen van Leefbaar een nog hardere aanpak van het misbruik willen en blijft hij het amateuristisch van wethouder Bokhove vinden dat zij buschauffeurs als sinds maart in veel bussen opscheept met een roodwit plastic lintje in plaats van veilige spatschermen. ’’Ja, ik weet dat ze niet één, twee, drie gemaakt zijn en aangebracht kunnen worden, maar het gaat wel erg lang duren.’’