Er is stagnatie bij het uitbetalen van bijstandsuitkeringen in Rotterdam en het schort aan informatie- en communicatie op de website van de gemeente. Wethouder Moti heeft honderd extra medewerkers ingezet om de dienstverlening beter te laten verlopen, maar volgens raadslid Jami zal die extra mankracht bij de te verwachten toename van het aantal bijstandsaanvragen nog altijd niet voldoende zijn.
Leefbaar Rotterdam zegt te weten dat flink wat Rotterdammers niet binnen de beloofde 28 dagen hun voorschot hebben ontvangen en tekent daarbij het gevolg aan: de inwoners zijn daarom genoodzaakt om ‘’onnodig in de overlevingsstand te gaan en zich in de schulden te werken. Een wanstaltige vertoning. Dit zorgt onnodig voor veel stress en die kunnen ze momenteel missen als kiespijn.’’
Volgens Jami komen mensen nu in problemen met hun dagelijkse uitgaven, zoals de boodschappen. Het geld is er niet. ZZP’ers krijgen – zo wordt gezegd – enkel een ontvangstbevestiging bij de aanvraag van een bijstandsuitkering. ’’Hoe dan ook: een apathische en chaotische manier van communiceren, waardoor velen Rotterdammers zich gereduceerd voelen tot een nummertje, wat er in deze tijd extra hard inhakt.’’