De richtlijnen voor buitensporten blijken zo verwarrend, dat sportschoolhouders bang zijn dat zij kosten op sterfhuis hebben gemaakt. Er zitten grote verschillen tussen de RIVM-richtlijnen en die van de gemeente Rotterdam. Voor seniorenfitness moeten bijvoorbeeld volgens het RIVM speciale tenten worden aangeschaft met open zijkanten en moet er tussen de deelnemers een ruime afstand zijn, veel meer dan de verplichte anderhalve meter.
De richtlijnen voor buiten sporten op de site van de gemeente zijn echter anders. Daar staat onder andere te lezen dat er geen enkele sprake mag zijn van een overkapping of een tent . ‘’Wat dit alles extra verwarrend maakt is dat de adviezen van de gemeente betrekking hebben op de openbare ruimte, terwijl de sportschool in kwestie de trainingen op een gesloten parkeerterrein geeft’’, schrijft raadslid Tanya Hoogwerf.
Zij kent een sportschoolhouder in Hillegersberg, die voorafgaand aan de buitenactiviteiten ‘’netjes contact gezocht met de gemeente, de buurt consulteerde, adviezen opvroeg, toestemming kreeg en vervolgens forse investeringen in de benodigde materialen deed. Maar de onduidelijkheid door de tegenstrijdige richtlijnen hangt nu als het zwaard van Damocles boven zijn hoofd . Hij heeft er slapeloze nachten van, zeker nadat een klacht over de begeleidende muziek er al toe leidde dat hij moest overstappen op ‘silent disco’-taferelen met koptelefoons.‘’
Wanneer de uitgaven voor niets zijn gebleken en de activiteiten gestaakt moeten worden, zal dat de doodssteek voor de sportschool betekenen, waarschuwt Hoogwerf. ‘’En dat zou onacceptabel zijn gelet op het feit dat de gemeente tegelijkertijd wel massademonstraties toestaat waarbij duizenden mensen op elkaar gepakt staan. Daarnaast is de vrees groot dat de deelnemers aan de seniorenfitness hierdoor weer in hetzelfde isolement zullen verdwijnen waar ze net weer een tijdje uit waren. Iets dat haaks zou staan op de gemeentelijke aanpak van eenzaamheid.’’
Raadslid Hoogwerf meldt ook nog dat zij - in reactie op haar interne vraag over deze situatie - na een week een linkje naar de site van de ondernemersbalie terug kreeg. ‘’Als dit exemplarisch is voor de manier waarop de gemeente omgaat met vragen van ondernemers die door de coronacrisis in de knel komen, dan kunnen wij ons alle klachten van ondernemers over de communicatie vanuit de gemeente bijzonder goed voorstellen.’’