De detailhandel heeft in februari 2,6 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het verkoopvolume was 2 procent hoger, terwijl zowel de foodsector als de non-foodsector hogere opbrengsten in de boeken wisten te zetten.
Online werd 17,5 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Bij webwinkels, die als hoofdactiviteit de verkoop via internet hebben, dikten de opbrengsten met bijna 16 procent aan. Bij winkels waarbij online verkoop een nevenactiviteit is was sprake van een groei met zo’n 21 procent.
In de non-foodsector deden winkels in meubels en woninginrichting en de drogisterijen het goed. Ook de omzet van de winkels in kleding en de winkels in recreatie-artikelen groeide. Opvallend was echter het omzetverlies voor winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder ook de keukenwinkels en bouwmarkten. Die kampten voor het eerst sinds juli 2016 met omzetverlies.
Eerder al liet het CBS weten dat in de afgelopen zes jaar 330 doe-het-zelfwinkels in Nederland verdwenen. Daarmee nam het aantal zaken voor klusmateriaal met 6 procent af tot 4960 vestigingen. De grootste leegloop voltrok zich bij winkels voor verf en behang. Ten opzichte van 2008 gaat het om een afname van 20 procent tot vijfhonderd vestigingen. Ook winkels in vloeren (-15 procent) en ijzerwaren (-12 procent) sloten vaak de deuren. In dezelfde periode verdwenen 85 vestigingen van bouwmarkten, waardoor er nu nog 1270 zijn.
Ook de omzet van de winkels in schoenen en lederwaren en van de winkels in consumentenelektronica en witgoed was lager dan een jaar eerder. De winkels in voedings- en genotmiddelen wisten 2,4 procent meer om te zetten, bij een bijna 1 procent hoger volume. De groei is volledig toe te schrijven aan de supermarkten. De omzet van de speciaalzaken kromp.