De boosheid bij oud wethouder en huidig raadslid Robert Simons van Leefbaar Rotterdam over het ‘’onacceptabele gedrag van mobiliteitswethouder Judih Bokhove’’ heeft het kookpunt bereikt nu zij (zegt hij) besluiten van de gemeenteraad aan haar laars lapt. Donderdag eist hij onmiddellijk uitstel van haar soloexperimenten. Bovendien wil hij uit de mond van de voorzitter van de gemeenteraad – burgemeester Aboutaleb – horen of het hoogste orgaan van Rotterdam ‘’door hem en deze wethouder wel serieus wordt genomen''.
Tijdens de vergadering van 20 februari werd de Rotterdamse Mobiliteits Aanpak (RMA) van GroenLinks-wethouder Bokhove fors bijgestuurd door de raad. Zo sprak een meerderheid zich uit tegen:
1. Voorgestelde E-lanes: rijstroken uitsluitend bestemd voor emissievrije stadslogistiek (bestel- en vrachtverkeer),
2. hoogwaardig openbaar vervoer en schone (deel)mobiliteit, waarvan de eerste voorzien was voor de Maastunnelcorridor.
Daarnaast schaarde een ruime meerderheid zich achter de motie die het college opriep om de raad voorafgaand aan ieder experiment te voorzien van een uitvoeringsagenda waarin in ieder geval de gevolgen voor verkeersdeelnemers en omwonenden alsmede een financiële onderbouwing opgenomen dienen te worden. Op beide moties is nog geen afdoeningsvoorstel gekomen.
Bokhove doet haar eigen zin
‘’Na weken van stilte ontving de raad afgelopen donderdag echter plotseling een brief van wethouder Bokhove waarin zij onverstoorbaar meedeelt wanneer de RMA-experimenten van start gaan’’, laat Simons weten.
Ook maakt het Leefbaar-raadslid bekend dat ‘’een brief die gedateerd is op 7 april, maar pas op 16 april bij de griffie werd aangeleverd en daarmee precies over de week getild is waarin deze in de commissie EDEM voor bespreking geagendeerd had kunnen worden.’’
Uit deze brief blijkt dat met het eerste experiment (Oude Westen) al eind april wordt gestart. Tevens zijn er geen uitvoeringsagenda’s in opgenomen, wordt er niet gerefereerd aan aangenomen moties tijdens de raadsbehandeling en wordt volledig voorbijgegaan aan de wijzigingen die deze tot gevolg hebben voor de uitvoering van de RMA.
‘’Integendeel’’, aldus Simons, ‘’de wethouder start eind mei met het afsluiten van rijstroken aan weerszijden van de Maastunnel en deelt dit bericht nota bene enthousiast op social media. De conclusie is dus helder: de wethouder drukt experimenten door zonder dat de raad de bijbehorende uitvoeringsagenda’s kan bespreken en lapt daarbij aangenomen moties aan haar laars.‘’