Coronaspugers moeten niet alleen zo zwaar mogelijk worden gestraft, maar de geleden schade door hun rochel moet bovendien in de breedst mogelijke zin op hen verhaald kunnen worden.
Het nieuwe en nog niet door het uitblijven van ferme maatregelen ontmoedigde Leefbaar-raadslid Bart van Drunen wil daarnaast van burgemeester Aboutaleb en mobiliteitswethouder Bokhove weten of zij ''zijn walging'' over coronaspugers deelt, met andere woorden: pas dan heb ik er vertrouwen in dat er daadwerkelijk wat aan wordt gedaan?
‘’Draait de RET volledig op voor de kosten die gepaard gaan met het reinigen van trams conform het coronaprotocol na een spuugincident?’’, wil van Drunen weten.
Sinds april is er tien keer een tram ontruimd en gedesinfecteerd nadat conducteurs waren bespuugd door reizigers. Als gevolg van het speciale coronaprotocol dat momenteel van kracht is moeten alle passagiers de tram na een dergelijk incident verlaten, waarna het voertuig terug naar de remise moet om gereinigd te worden. Daarna is de tram 24 uur onbruikbaar.
‘’Het bespugen van een conducteur of chauffeur is zo ongeveer het laagst denkbare dat iemand in zijn hersens, voor zover überhaupt aanwezig, kan halen’’, aldus van Drunen. ‘’Daarnaast zijn de financiële en logistieke gevolgen enorm. Het voor 24 uur uit de roulatie halen van een tram, de kosten van de intensieve reiniging van het voertuig en het verstoren van de dienstregeling leiden tot een gigantische schadepost’’.
Het Leefbaar-raadslid Van Drunen heeft gevraagd naar een inschatting van de totale kosten die gepaard gaan met een dergelijke operatie, die bestaat uit: het uit de roulatie halen van een tram, de intensieve ontsmetting en reiniging van een toestel, de gevolgen voor de dienstregeling, de kosten voor reizigers die op een andere manier op hun bestemming moeten zien te komen, de (medische) kosten en emotionele schade waarmee de getroffen conducteur te maken krijgt etc.?
Ook is hij benieuwd of de recente aangescherpte lijn van het OM inzake spuugincidenten (snelrecht, zwaardere straffen) ook na de coronacrisis zoveel mogelijk in stand gehouden zullen worden gehouden en of het ov-verbod op hun van toepassing blijft.