De vloot van de Koninklijke Spido vaart nu vaker dan voor corona. De rederij maakt een inhaalslag. Zelfs het nieuwe vlaggenschip Amalia glijdt tegenwoordig ook elke avond aan de oevers van de Nieuwe Maas voorbij. ‘’We varen het water dun’’, zegt directeur en eigenaar Leo Blok.
‘’Langzaam maar zeker stijgen we naar 1500 rondvaarttickets per dag en dat had ik niet verwacht. Ik dacht op 1 juli: dat wordt mondjesmaat. Maar het toerisme begint toch weer op gang te komen. Niet met Amerikanen, maar er zijn wel veel meer Belgen en Duitsers en óók aanzienlijk meer vakantiegangers uit eigen land. Naast de reguliere rondvaarten plannen we 50 dag- en themacruises in de maanden juli en augustus. Af en toe moet er zelfs extra nautisch personeel voor worden ingehuurd.’’
Het was zondagavond 15 maart toen Blok eigenhandig besloot om de vloot aan de ketting te leggen. Strikt genomen was het nog niet verplicht, maar hij vond het te link worden. ‘’En bovendien dacht ik: er komt toch geen kip.’’
Daarna werd het rekenen. Leo Blok kan dat goed, want hij was in zijn eerdere leven een geroutineerde accountant.
Nooit in je rats gezeten?
Blok: ‘’Nee eigenlijk niet. We hebben altijd mooi gedraaid. Behalve in 2019, toen knalden we er ruim een miljoen feestuitgaven uit vanwege het 100-jarig bestaan. Als je alles van tevoren weet doe je dat niet, maar ik heb er geen spijt van. Ik kijk er met voldoening op terug.’’
Op 16 maart trekt Blok zich met zijn zoon terug in de rustiek van hun zomerhuis in de duinen van Zeeland en gaan rekenen. Puntje aan het potlood. Rekenmachinetje erbij. ‘’ We hebben toen drie scenario’s berekend’’, vertelt hij. ‘’De eerste: geen omzet tot 30 september. Nodig: 3 miljoen. De tweede: een slowstart na 1 juli en in drie maanden doorgroeien naar een omzet van 75%. Nodig: 1,8 miljoen. En het laatste scenario: 1 juli beginnen en direct op 75%. Daarvoor was 1,2 miljoen noodzakelijk.’’
‘’Ik heb’’, zegt Blok, ‘’vrijwel onmiddellijk de bank gebeld en gevraagd om de hypotheek op de schepen met 3 miljoen te verhogen. Ik dacht: dan hou ik het wel een jaartje uit. Er zit veel ruimte tussen de waarde van de vloot en de daarop rustende financiering. Ik heb er altijd op vertrouwd dat ik die meerwaarde bij tegenslagen zou kunnen inzetten. Alle investeringen waren namelijk al gedaan. Vernieuwd ponton bij de Spido, een nieuw ponton tegenover het Museum. Alle schepen nieuwe motoren en generators. Ook de inrichtingen waren van een nieuwe facelift voorzien. De kantoren waren opgeknapt en we hadden de Amalia laten bouwen. Eigenlijk een prima uitgangspositie om eindelijk eens een keertje dividend uit te betalen. Dat was sinds 2066 niet meer gebeurd. Maar in plaats daarvan werd het een rit naar de bank en ondanks onze goeie positie heb ik daar toch nog een behoorlijk robbertje moeten kokken.’’
En toen kwamen ook de subsidies: 90% van alle salarissen, waarvan 72% voorschot. ‘’Eerst NOW. Toen NOW 2.0 plus vaste kosten. Ik vind het heel knap hoe een bureaucratische organisatie als het UWV dit zo snel landelijk voor elkaar heeft kunnen krijgen’’, complimenteert Blok de overheid. ‘’Nooit verwacht.’’
Met al die maatregelen en subsidies heeft de Spido zijn medewerkers zodoende uit de wind kunnen houden. ‘’Ze hebben hun tijd benut om de schepen binnen weer spik en span te maken. Alle salarissen zijn doorbetaald, plus vakantiegeld. Alleen de afrekening van oude mééruren hebben we in overleg verder vooruit geschoven en daar komen er nu door de extra ritten weer heel veel bij. Sommige medewerkers maken nu zestig uur per week. We krijgen de stuurmannen van elders niet aangesleept, want zelf kan ik het niet. Ik heb niet eens een vaarbewijs.’’
En geen dividend.
‘’Ook dat niet’’, geeft Blok lachend toe. ‘’Maar er is ook maar één aandeelhouder: 4 KB Investments. Dat zijn de vier kinderen Blok. Die moeten ook gewoon wachten, zei ik tijdens een medewerkersmeeting. ‘’Ik ook’’, vroeg een medewerker. Zij heet Kelly Bosman. Ook een KB dus. Heerlijk, die Rotterdamse humor.’’