De strijd tegen de verkeersaso’s in Rotterdam wordt steeds grondiger en zal ook niet al eind augustus zijn afgerond zoals wethouder Judith Bokhove eerder liet lezen. Ze voegt aan haar onderzoek negen geluidsmeters en twee camera’s toe, die inmiddels op de Meent, West-Kruiskade en Nieuwe Binnenweg zijn opgehangen en daar tot 4 oktober zullen blijven. Ze meten het geluid in decibellen en maken geluid- en beeldopnames van de verkeerssituatie. De aanvankelijke planning was start juli en finish eind augustus.
Onderzocht wordt of het geluid bijvoorbeeld afkomstig is van een knallende uitlaat of door onnodig gasgeven, en hoeveel en hoe hoog de geluidspieken er gedurende de dag zijn. Het onderzoek is – om de fractie van het privacyhypergevoelige D66 niet af te schrikken – niet gericht op het verwerken van persoonsgegevens, maar op het verwerken van geluiden afkomstig van voertuigen en omgevingsgeluiden.
Momenteel is geluidshinder van te luide voertuigen een probleem in Rotterdam, maar het is niet bekend hoe hoog de geluidswaarden van voertuigen precies zijn. En hoe het aantal decibellen zich verhoudt tot het maximale geluid dat een voertuig mag produceren. Met deze info wil Bokhove kijken hoe dit geluidsprobleem in de stad aan te pakken is. Ook worden de uitkomsten gebruikt voor verdere ontwikkeling van geluidsherkenningsmodellen.
Het onnodig gas geven, het laten knallen van de uitlaat, het veroorzaken van onnodig lawaai met een voertuig – het zijn stuk voor stuk ergernissen, die politiek breed gedragen worden om ze te kunnen oplossen. Dat beleid staat los van het autoluw en autovrij maken van de binnenstad. Dat laatste is specifiek beleid van het huidige stadsbestuur. Het bestrijden van het a-sociale verkeersgedrag (snelheid en herrie) wordt door iedereen ondersteund.