Nederlanders met een gekleurde huid vervullen in een onevenredig groot aantal tv-reclames de rol van figurant. Als ze wel een grotere rol spelen, krijgen ze relatief weinig spreek- en beeldtijd. Dat blijkt uit een onderzoek naar stereotypering en diversiteit in 420 Ster-reclames uit 2019 waarover de Volkskrant schrijft.
Uit het onderzoek, dat maandag wordt gepubliceerd, blijkt dat in 56 procent van de reclames iemand met kleur te zien is. De hoofdrol vervullen acteurs met een gekleurde huid echter maar in 16 procent van de commercials. In de helft van de gevallen gaat het om een bijrol, en in twee op de drie commercials gaat het om een figurantenrol waarbij de acteur alleen op de achtergrond in beeld is.
Ter vergelijking: witte Nederlanders vervullen in 90 procent van de reclames een hoofdrol, in 88 procent van de gevallen een bijrol en in 93 procent van de commercials een figurantenrol.
Uit het onderzoek, dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Kantar in opdracht van de branchevereniging van communicatieadviseurs (VEA), blijkt eveneens dat gekleurde Nederlanders zelden alleen in de commercial een rol spelen. In 94 procent van de gevallen hebben ze een witte Nederlander aan hun zijde.
Door: ANP